Sälj din kampanj med bilder

Alla som någon gång har försökt sälja något vet att bra bilder kan vara nästintill avgörande. Det är inte för inte som ordspråket “en bild säger mer än tusen ord” har uppstått. Många är idag stressade och har inte tid att läsa en lång text. Det tar dock endast bara ett par sekunder att fånga uppmärksamheten med en bild.

Om du vill skapa en reklamkampanj eller sälja en produkt bör du tänka efter noga hur du ska fånga din målgrupps uppmärksamhet. För det första måste du känna din målgrupp och veta vad de gillar. Det är otroligt svårt att rikta sig till den breda massan, och därför är det bättre om du satsar på en liten och smal målgrupp.

Exempel på kampanjer

Det finns en hel rad olika kampanjer som du kan välja att arbeta med, till exempel PR-kampanjer, reklamkampanjer och internkommunikationskampanjer. Du kan också välja att ha din kampanj på en fysisk plats eller online. Oavsett är det viktigt att ha en bild som fångar mottagarens uppmärksamhet – den kan antingen vara rolig, oväntad eller rent informativ. Det kan du se här.

När du jobbar med kampanjer online kan du välja mellan flera olika sociala medier för att sälja in din kampanj. Det kan till exempel vara Facebook, Instagram, Snapchat, köpta medier på andra sidor som exempelvis digitala tidningar och företagssidor. Det är viktigt att kampanjen fångar läsarens uppmärksamhet snabbt, eftersom människor generellt sett snabbt klickar sig vidare vid datorn.

När du arbetar med kampanjer online bör du välja vilken målgrupp du vill inrikta dig på. Du kan betala för att få din kampanj visad för olika målgrupper på olika geografiska platser. Det är därför viktigt att du vet vem/vilka du vänder sig till, så att du når ut till rätt målgrupp och på så vis får maximal utdelning på din investering.